Affald

Stigende forbrug giver større mængder affald. Det er vigtigt, at vi begynder at opfatte affald som en ressource. Hvordan nedbringer vi mængden af affald, hvordan håndterer vi den og hvordan kan den blive en ressource?
Billedet viser en losseplads med en gravko, der er i færd med at samle skrald sammen

Vores stigende forbrug giver større mængder af affald. Affaldstemaet handler bl.a. om, hvordan vi nedbringer mængden af affald, hvordan vi bedst håndterer vores affald, hvordan vores affald kan blive til ressource, og hvordan vores affald påvirker klimaet osv.

For 40 år siden var der i Danmark uden for alle byer åbne lossepladser, hvor affaldet blev placeret usorteret, brændt eller dækket med jord. I dag sorteres en større del af affaldet til genbrug, en stor del brændes af under kontrollerede forhold og skaber varme eller strøm. Kun en mindre del af bliver deponeret på lossepladser. Årligt skal 15 mio. tons affald indsamles og behandles ordentligt i Danmark.

Der er efterhånden kommet høj grad af fokus på bæredygtighed i samfundet - det kan man se på mængden af affald i den enkelte familie og den måde affaldet efterfølgende behandles på. Men samtidig sætter vores forbrug også globale fodspor. Masser af varer bliver produceret andre steder i verden, hvor produktionen skaber affaldsproblemer.

Temaet Affald kan behandles på flere niveauer:
  • lokalt ​​​(familiens forbrug, skolens forbrug, genbrug, genanvendelse, affaldshåndtering på skolen, i hjemmet, på institutioner, i virksomheder, i kommunen osv.

  • globalt (fx outsourcing til lande, der påfører produktionen mindre omkostninger fx i form af løn eller mere liberale regelsæt i forbindelse med fx miljø, og som samtidig dermed samler den mest miljøbelastende produktion i lande, som antagelig ikke håndterer problemet, affaldsproblemer pga. koncentration af mange mennesker, fattigdom, manglende infrastruktur).

Centrale begreber:
Kredsløb, nedbrydning, affaldssortering, genbrug, genanvendelse, fra-vugge-til-vugge, befolkningsudvikling, globale forbindelser.

Spørgsmål

  • Hvorfor synes I, at det er vigtigt at arbejde for at sænke affaldsmængden og sortere
    affaldet?
  • Hvordan vil I arbejde på at sænke affaldsmængden på jeres skole og i lokalsamfundet/kommunen?

Forslag til arbejdet med temaet Affald

Undersøgelse

Lav undersøgelser så eleverne opnår indsigt i:

  • At vi producerer affald mange steder
  • At affald er ressourcer, hvis det bliver behandlet rigtigt
  • At det er vigtigt at sortere affaldet
  • At de fleste produkter kan genbruges
  • At der er stor forskel på nedbrydningstiden af forskellige produkter 

Eksempler på undersøgelser 

  • Undersøg, hvor store mængder affald skolen producerer
  • Undersøg om skolen sorterer affaldet
  • Undersøg, hvad der sker med affaldet, når det forlader skolen
  • Undersøg, hvordan I sorterer affaldet i hjemmet
  • Undersøg kommunens affaldsplan
  • Undersøg skolens indkøbspolitik i forhold til valg af genbrugsmaterialer
  • Undersøg, hvilke affaldsproblemer, de har i andre lande på baggrund af de varer, som vi køber

Ud af skolen

Tag på besøg ud af skolen, besøg fx

  • Et forbrændingsanlæg
  • En genbrugsforretning
  • En genbrugsplads
  • Det lokale supermarked, for at undersøge deres affaldshåndtering af fx emballage og gamle madvarer
  • En fabrik for at undersøge hvad de gør med deres affaldsprodukter

Gør en forskel

Lav evt. indsatser som:

  • Et affaldssorteringssystem på skolen
  • En affaldsindsamling
  • Nedsæt mængden af papir på skolen

Informer og involver

Eleverne kan arbejde med formidlingsindsatser, for eksempel kan de:

  • Lave en udstilling om affald og affaldshåndtering fx i det lokale indkøbscenter, på biblioteket eller på kommunen
  • Lave en hjemmeside eller plakat
  • Skrive artikler om affald og affaldshåndtering til den lokale avis
  • Lave en pjece om affald og affaldshåndtering, som deles ud i lokalområdet
  • Afholde en debataften med lokale personer eller virksomheder, der arbejder med affald og håndtering af affald

Materialer og inspiration til undervisning om affald

DN Affaldsindsamling

Danmarks Naturfredningsforenings årlige affaldsindsamling

Vær med, når hele Danmark samler affald og giver naturen en forårsrengøring. 

Plastikstykker

Masseeksperiment 2024

Hvad der sker med plast fra den emballage, som vi køber i supermarkedet, når den begynder sin rejse mod skraldespanden. Det undersøger Masseeksperiment 2024 fra uge 34-39.

For godt til at være skidt

Undervisning om affaldssortering

Aarhus Kommune har udarbejdet undervisningsmaterialet "For godt til at være skidt", som er et innovativt undervisningsforløb, hvor eleverne kan blive kloge på affald og få ideer til affaldsminimering og sortering på jeres skole. 

Affald.dk

Foreningen Affald.dk

Foreningen formidler baggrundsviden om affald, giver inspiration til undervisningsforløb i skolen og stiller endda medlemmer til rådighed for oplæg om affald for skoleklasser.

Dåserydderen

Dåserydderen

Miljøvirksomheden Dansk Retursystem står bag Dåserydderen, hvor man bl.a. kan finde undervisningsmateriale om genanvendelse af flasker og dåser.

Sorteringsguide for skoler

Sorteringsguide til skoler

Her får du en vejledning fra Vestforbrænding, som gør det nemmere at indføre affaldssortering på skolen. Det er et værktøj, du kan benytte dig af, hvis din skole skal i gang med at sortere affald.

Forsyningen i skolen - FNs verdensmål

Forsyningen i skolen

Forsyningen i Skolen er et samarbejde mellem ARC, BIOFOS, HOFOR og Vestforbrænding.
Her får du viden om forsyningsnettet i dit lokalområde. Du kan læse om Åben Skole-aktiviteter og finde ud af hvilke besøgstjenester, I kan besøge. Det er også muligt at finde undervisningsmateriale om vand, energi og ressourcer.

Plastdetektiven

Plastdetektiven

I "plastdetektiven" skal eleverne kortlægge klasselokalet og finde alt, som er lavet af plastik. Forløbet er udviklet af Norden i Skolen, og det er målrettet 3.-4. klasse.